Festiwale >> Rudnik >> 2000, II festiwal
Główna
News
Robert Grudzień
Festiwale
Galeria
Przyjaciele
Pomoc/akcje charytatywne
Linki
Mapa strony
Kontakt
Organy


  Logowanie


II LETNIE KONCERTY FESTIWALOWE

KOŚCIÓŁ ŚW. TRÓJCY

RUDNIK NAD SANEM 2000


DEDYKOWANY PAPIEŻOWI JANOWI PAWŁOWI II W 80-tą ROCZNICĘ URODZIN

Dyrektor festiwalu - Robert Grudzień
Słowo o muzyce - Piotr Jackowski

Organizatorzy:

Farafia św. Trójcy w Rudniku nad Sanem
tel.015/8761068
ks. Edward Franuszkiewicz - proboszcz

Fundacja im. Mikołaja z Radomia tel.0601/306483, fax 081/7469573
Robert Grudzień - dyrektor

Urząd Miasta i Gminy w Rudniku nad Sanem

Rada Miejska w Rudniku nad Sanem

Starostwo Powiatowe w Nisku

Ambasada Ukrainy w Polsce

Piotr Jackowski - Wydawnictwo "Sztafeta" tel.0603/376992

Grzegorz Orłowski - organista kościoła św. Trójcy w Rudniku nad Sanem

Jerzy Kukla - organmistrz

Biuro informacyjne festiwalu:
Ośrodek Kultury w Rudniku nad Sanem
Krystyna Wójcik - dyrektor
tel.015/8761020

LAUDATE DOMINUM...Te słowa psalmisty nawołującego ludy i narody Ziemi do chwalenia Imienia Pańskiego, od dawien dawna były hasłem sankcjonującym udział śpiewu i muzyki w życiu Kościoła. Niejednokrotnie też znajdujemy je wypisane na prospektach organów - najpiękniejszego i najwznioślejszego z instrumentów muzycznych. Kościół ustami swych apostołów, doktorów, papieży wyrażał i potwierdzał szczególne znaczenie śpiewu i muzyki jako najskuteczniejszego środka zespalającego ludzkie serca i dusze z Dobrem Najwyższym.
Śpiew i muzyka są bowiem również swego rodzaju drogą wiodącą ku oczyszczeniu serc. Wszechogarniające nas dźwięki organów, zadziwiająca prostota chorału gregoriańskiego, bogactwo i mistycyzm polifonicznych konstrukcji zawsze wzbudzały w słuchaczach i wykonawcach refleksję, chęć uczynienia życia godniejszym i piękniejszym, przynosiły spokój i pojednanie.
Festiwal w Rudniku nad Sanem, który w założeniu organizatorów ma się stać dorocznym zyczajem, chce podjąć te hasła ukazując niepowtarzalną rolę muzyki w życiu duchowym człowieka. Nie przypadkiem więc przewodnikami na tej drodze staną się dzieła kompozytorów polskich i obcych, dawnych i współczesnych, którzy poprzez swoją głęboką religijność potrafili wznieść się ponad wszystko wzbudzając w słuchaczach najgłębsze uczucia i przeżycia. Dzieła przez nich skomponowane są nie tylko świadectwem ich duchowości, wewnętrznej harmonii, zjednoczenia z Bogiem, ale poniekąd również wyrazem naszych tęsknot w zgłębianiu tajemnic ludzkiego istnienia przepełnionego zachwytem dla otaczającego nas doskonałego dzieła boskiego stworzenia, które bez końca wydaje się wołać: LAUDE DOMINUM OMNES GENTES - Chwalcie Pana wszystkie narody...
Aneta Gańska


KALENDARZ KONCERTÓW

16 lipca, niedziela, godz. 20.00
Recital Anny Szałapak
z udziałem
Michała Półtoraka - skrzypce
Konrada Mastyło - instrumenty klawiszowe

13 sierpnia, niedziela, godz. 20.00
Maria Zientek - śpiew
Elzbieta Włosek - organy

10 września, niedziela, godz. 17.00
Georgij Agratina - fletnia Pana, cymbały koncertowe
Robert Grudzień - organy
Kameralna Orkiestra Festiwalowa




PROGRAM:

16 lipca, niedziela, godz. 20.00
Recital Anny Szałapak
z udziałem
Michała Półtoraka - skrzypce
Konrada Mastyło - instrumenty klawiszowe


"Jeszcze zdążę" - słowa: Agnieszka Osiecka, muzyka: Zygmunt Konieczny
"Czarna sukienka" - Konstanty Gaszyński, Zbigniew Preisner
"Kolęda Warszawska" - Stanisław Baliński, Zbigniew Preisner
"Niech pan zajmie mi miejsce" - Stanisław Barańczak, Zbigniew Raj
"Nie było lata" - Stanisław Grochowiak, Jan Kanty Paluśkiewicz
"Czarowanie" - Michał Zabłocki, Jan Kanty Paluśkiewicz
"To się nie zdarzy" -Osip Mandelsztam, Jan Kanty Paluśkiewicz
"Zegarek" -Jan Brzechwa, Zygmunt Konieczny
"Kołysanka" -Ernest Bryll, Zygmunt Konieczny
"Kochanek" - Włodzimierz Tetmajer, Zygmunt Konieczny
"Anna Csillag" -Bolesław Leśmian, Bruno Schulz, Zygmunt Konieczny
"Walc w Wiedniu" - Frederico Garcia Lorca, Jan Kanty Paluśkiewicz
"Duet miłosny" - Witold Turdza, Zygmunt Konieczny
Philip Hammond - 'Toccata' from Sonata for Organ, 1983
W.A. Mozart - Adagio und Allegro für eine Orgelwalze in f, KV 594
De Grigny - Recit de Tierce en Taille
J.S.Bach - Prelude & Fugue in G major, BWV 541
P. L. Thomas - Prelude o­n"Puer Nobis Nascitur"; Duet

Anna Szałapak - jest w piosence polskiej zjawiskiem wyjątkowym. Zresztą nie tylko w piosence Anna jest kimś wyjątkowym, w życiu też. Wszystko w tym życiu jest zborne wszystko piękne i ogromnie polskie, a nawet małoplskie, zanużone po uszy w tradycji.
Już sam dom Ani zasługuje na uwagę: dom krakowski, zacny. Obok tego domu prowadzi droga - ni to droga, ni to ulica, którą Anki rodzice przywędrowali z galicyjskiego dworku. A w pokoiku Ani - jej obrazki, grzebienie, nuty, zabawki, pióra no i słynne kapelusze.Za ścianą - brat Piotr z wąsem sumiastym, z talentem hobbisty modelarza, też wielce krakowska postać.
W ślad za takim obrazkiem domowym - drugi obrazek: studia. Naturalnie etnografia, a specjalność najosobliwsza z osobliwych - Rynek krakowski. Oczywiście - historia Rynku krakowskiego. I obrazek następny: praca w Muzeum Szopek. I obrazek trzeci: śpiewanie w Piwnicy krakowskiej.
Z czerni, z dymu, z alkoholowej pary, z chichotu Piotra Skrzyneckiego, z absurdu, zabawy i modlitwy, z tego wszystkiego, czym kipi Piwnica, wynuża się Ania jak anioł z piekła.
Anioł, co się w piekle dobrze czuje. Biała suknia, białe skrzydła, srebrzystobiałe intencje, białe kwiaty, biała dusza i rude włosy, którymi porasta bohaterka piosenki o Annie Csillag. Białość,biel, anielskość. I do tego barwa głosu - szklana,ale szorstka,poważna, ale powabna. Arcyciekawe to połączenie. Ta czerń piwniczna i ta białość Ani. Zaiste, nie byłoby chyba Piwnicy bez Anki, ale i Ani bez Piwnicy, bez Piotra Skrzyneckiego i naturalnie bez Ojca Chrzestnego - bez tajemnego zjawiska - bez Zygmunta Koniecznego.
To Zygmunt skomponował dla Anny Szałapak dziesiątki piosenek bardzo śmiesznych, bardzo poważnych i bardzo szalonych
To Zygmunt podszeptuje jej:"Zrób to tak, a nie tak"
To Zygmunt swą przyjaźnią muzyczną towarzyszy Ani w Krakowie i w Paryżu, w Piwnicy i w Loży.
Także w Avignonie na moście,gdzie ku wielkiej mojej radości i ja z nimi byłam, i wino piłam.
Agnieszka Osiecka


13 sierpnia, niedziela, godz. 20.00
Maria Zientek - śpiew
Elzbieta Włosek - organy
Nicolas Brahms - Preludium e-moll

J.S. Bach -Aria z Magnificatu
"Quia respexit"
J.S.Bach - Ch. Gounod - Ave Maria
J.S.Bach -"Alein Gott in der Höh sei Ehe" BWV 663
J.S.Bach - Aria z Pasji wg. Św. Mateusza
"Aus Liebe"
J.S.Bach - Aria z Pasji wg. Św. Jana
"Ich folge dir"
J.S.Bach - Toccata i Fuga d-moll
J.S.Bach - Aria z Pasji wg. Św Mateusza
"Blute nur"
J.S.Bach Aria z Kantaty 39
"Möchster, was ich habe"
Ch.M.Widor -Toccata F-dur z V Symfonii
Maria Zientek
po ukończeniu studiów na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof.Stanisławy Marciniak - Gowarzewskiej, była uczestniczką kursu mistrzowskiego pod kierunkiem Lore Fischer w Weimarze. Jest laureatką zarówno krajowych, jak i zagranicznych konkursów wokalnych, z których na uwagę zasługują zwłaszcza: II nagroda oraz nagroda specjalna za najleprzą interpretację arii Mozarta od Konsula austrackiego w Polsce w V Konkursie Wokalistyki Operowej im.Adama Didura w Bytomiu (1994) i nagroda za najpiękniejsze wykonanie Halki z opery St. Moniuszki, udział w konkursie finałowym jako laureatka III Internationaler Gesangswettbewerb der Italianischer Oper "I Cestelli Competizione dell'Opera" w Berlinie (1996). - dzieła oratoryjno - kantatowe, takie jak: Requiem W.A. Mozarta, IX Symfonia L. van Beethovena,"Te Deum" A. Brucknra, III Symfonia "Pieśni żałobnych" H.M. Góreckiego. - muzykę operową: arie Ch.W. Glucka, W.A. Mozarta, St. Moniuszki, P. Czajkowskiego, G. Verdiego, G. Pucciniego, oraz arie operetkowe F. Lehara, J.Kalmana, J. Straussa. - lirykę wokalną: F. Schuberta, F. Chopina, St. Moniuszki, J. Brahmsa i S. Rachmaninowa. - muzykę sakralną: J.S. Bacha, J.F.Haendla, W.A. Mozarta, G. Faure, C. Francka i innych kompozytorów. Od roku 1994 jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu, z którą kreuje wiodące partie sopranowe w przedstawieniach operowych. Z powodzeniem daje koncerty muzyki kameralnej z towarzyszeniem fortepianu i organów.

Elżbieta Włosek
urodzona w Rybniku, gdzie ukończyła klasę fortepianu w PSM II stopnia. Następnie studiowała na Wydziale Wychowania Muzycznego oraz Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. W latach 1993/94 odbyła uzupełniające studia podyplomowe w Konserwatorium Muzycznym w Toulouse (Francja), które zakończyła konkursowym egzaminem zdobywając I miejsce w kategorii organisty koncertującego. Była uczestniczką wielu kursów mistrzowskich w kraju i za granicą z takimi profesorami jak: prof. J. Boyer, prof. Fr. Chapelet, prof. J. Ferrard, Kamiel D'Hooghe, prof. Piet Kee, prof. E. Koimann, prof. Guy Bovet, prof. M. Torrent, prof. J.D. Christie, prof. L.F. Tagliavini i prof. W. Seifen. Elżbieta Włosek prowadzi klasę fortepianu i organów w PSM I stopnia w Raciborzu oraz II stopnia w Rybniku. Oprócz tego prowadzi szeroką działalność koncertową w kraju i za granicą. W swoim repertuarze posiada utwory od epoki baroku z różnych kręgów stylistycznych: włoskiego, hiszpańskiego, francuskiego i niemieckiego (takich kompozytorów jak: G. Frescobaldi, C. de Arrauxo, N. de Grigny, N. Bruhns, D. Buxtehude, J.S. Bach) - poprzez utwory kompozytorów romantycznych z kręgu niemieckiego oraz francuskiego (C. Franck, L. Vierne, L. Boellman, F. Mendelssohn, J. Brahms, F. Liszt M. Reger), aż po muzykę kompozytorów XX wieku ze szczególnym upodobaniem do kompozytorów polskich (F. Nowowiejski, M. Surzyński, F. Rączkowski i M. Sawa).


10 września, niedziela, godz. 17.00
Georgij Agratina - fletnia Pana, cymbały koncertowe
Robert Grudzień - organy
Kameralna Orkiestra Festiwalowa

Ch.Gounod-J.S. Bach - Ave Maria
G.Rossini - Modlitwa
F.Schubert - Ave Maria
Antonio Diana - Rondo Polonez
Jan Sebastian Bach - Aria z III Suity D
- Badinerie
W.A. Mozart - Andante
- Rondo z Eine Kleine Nacht Musik
T.Aberg - Fantazja
Tomasso Albinoni - Adagio g-moll
Isaac Albeniz - Asturias
Nikołaj Rimski-Korsakow - Lot trzmiela
Georgij Agratina - Suita rumuńska Doina, Chora, Pascirta


Georgij Agratina - /fletnia Pana, cymbały/ urodzony w 1948 roku w Mołdawii, na granicy z Bukowiną. Od 5-go roku życia uczył się gry na skrzypcach
oraz fletni Pana u Fiodora Kaptari, który prowadził zespół instrumentów folklorystycznych. Kolejno kontynuował naukę w szkole średniej i Konserwatorium Muzycznym w Kijowie. Od 1970 roku jest solistą Narodowej Orkiestry Instrumentów Ludowych oraz profesorem Akademii Muzycznej w Kijowie. Koncertował z z najbardziej prestiżowymi orkiestrami symfonicznymi oraz jako solista w Rosji, Niemczech, Francji, Kanadzie, USA (wielokrotne tournee koncertowe), Mongolii, Holandii, Polsce oraz na Mołdawii, Ukrainie i w Rumunii. W programie artysta prezentuje muzykę narodową; ukraińską, mołdawską, rumuńską, oraz klasyczną i pupularną. Skomponował wiele utworów oraz dokonał opracowań dla orkiestr kameralnych, symfonicznych, zespołow kameralnych i organów. Jego kompozycje zostały nagrane przez rozgłośnie radiowe w wielu krajach Europy wschodniej i zachodniej. Posiada również na swoim koncie nagrania płytowe (w Polsce m.in. DUX) oraz telewizyjne w krajach których wystepował. W roku 1997 obchodził jubileusz 30-lecia pracy artystycznej. W Polsce współpracuje jako solista Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Radom-Orońsko-Leżajsk, organizowanego przez Fundację im. Mikołaja z Radomia. Wirtuozowska gra Agratiny tworzy niezapomniany klimat i krajobraz dźwięków, oazę spokoju w naszym coraz bardziej zwariowanym świecie. Czerpie z najlepszych źródeł światowego dziedzictwa kulturalnego, bogatego folkloru rodzinnej ziemi artysty. Łączy odległych od siebie kompozytorów jak Vivaldi i Barber, pozwala wydobyć liryczne piękno nawet współczesnych przebojów Beatlesów czy Ennio Moricone.
Robert Grudzień - /organy/ studia w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz w Musikhochschule w Duesseldorfie w klasie prof. Mirosława Pietkiewicza i Christopha Schoenera /organy/, Wernera Smigielskiego /klawesyn/, Kajetana Mochtaka /fortepian/. Jako stypendysta fundacji muzycznej w Zurichu odbył kurs mistrzowski u prof. J.Guillou oraz w klasie D.Rotha, H.Haselboecka, G.Boveta, L.Rogga. Koncertuje na terenie całego kraju oraz za granicą m.in. (Austria, Czechy, Finlandia, Słowacja, Łotwa, Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, Szwajcaria, Rosja, Ukraina, Ameryka Pólnocna). Dokonał wielokrotnych nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Wystepuje jako solista oraz w duecie z sopranistka Teresa Żylis-Gara, tenorem Wiesławem Ochmanem, flecistą Grzegorzem Olkiewiczem, sopranistką Yoshiko Harą, Wolfgangiem Ebnerem - róg alpejski, wiolonczelistą Wolfgangiem Panhoferem oraz Georgijem Agratiną /fletnia Pana/. Współpracuje z "Poznańskimi Słowikami". W 1990 r. otrzymał nagrodę Komitetu d/s Radia i Telewizji za twórczość radiową. W 1991 i 1992 roku otrzymał stypendium twórcze Wojewody Radomskiego w dziedzinie muzyki. Pełniąc funkcję Prezesa Fundacji im. Mikołaja z Radomia, współorganizuje wiele koncertów i festiwali na terenie całej Polski min. Festiwal organowy w Leżajsku, Lublinie, Jęzdrzejowie, Radomiu. Jest powoływany w charakterze konsultanta do opiniowania projektów nowych instrumentów a także remontów i restauracji historycznych organów. Otrzymał szereg dyplomów, nagród i wyróżnień m.in.od Wojewody Rzeszowskiego, Radomskiego, Prezydenta Miasta Radomi oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki.
W roku 1996 obchodził jubileusz 10-lecia pracy artystycznej. Czytelnicy "Gazety Wyborczej" przyznali mu tytuł Radomianina Roku 1994. Jest honorowym obywatelem m. Leżajska, Zelowa, Mielca.